м'ятний чмих

дієслова та інші слова

Про дітей і мови April 17, 2007

Filed under: Uncategorized — mintsniff @ 1:54 pm
Tags:

У музеї катастрофи Яд-Вашем найбільше мене вразили дві речі. По-перше, дитячий меморіал. Ти знаєш, що нацисти знищили дуже багато дітей. Можливо, навіть володієш якоюсь статистикою, якимись конкретними знаннями. Але там, у цьому меморіалі, тобі не називають цифр, місць, страшних деталей, нічого такого, чим вщерть наповнені підручники з історії. Там немає пам’ятників, скульптурних композицій, квітів, ні. Ти заходиш у величезне і дуже темне приміщення. Тримаючись за поручень, ти ідеш вперед у густій-густій темряві. Якщо махатимеш рукою собі перед очима, то не побачиш її, так темно. Єдине, що видно, – вогники свічок, які висять у повітрі. Багато-багато вогників. І спокійний чоловічий голос промовляє: ім’я, 5 років, ім’я, 7 років, ім’я, 3 роки, ім’я, 4 роки. Справжні імена справжніх дітей. Він ніколи не замовкає.
Ше інша річ. Ідиш, мова якою ще не так давно говорили сотні тисяч людей, вмирає. Її вже майже не лишилось і у неї нема майбутнього. Перше, що спало на думку від усвідомлення, – треба її вчити, адже не можна отак, адже так не має бути. Але потім я зрозуміла, що не вчитиму мови, якою моя прабабуся лаяла мою маму. Бо час іде, бо є речі, яких не повернеш і не зміниш, бо я, як би там не було, лаятиму своїх онуків російською.

 

26 Responses to “Про дітей і мови”

  1. gogoshara Says:

    тільки не фашисти, а нацисти. це груба різниця
    а чому російською?

    • mint_sniff Says:

      дяка за виправлення, не надто розуміюсь на тому :))
      бо, якою мовою б не говорив з дітьми, лаєсся на них всеодно своєю рідною, іншою можна намагатись, але то, кажуть, виходить надто повільно і менш результативно :))) я сама не знаю, але так кажуть перевірені джерела :))

      • gogoshara Says:

        ну, тебе є час :))) з іншого боку, моя баба, як ми було, допікали, теж видавала (і видає:)) улюблене своє “йоп тваю мать нехай”, але це єдине, що вона знає російською, хоча дівоче прізвище мала Софронова
        p.s. юдеї непогано почували себе в фашистському уряді Мусоліні. ба більше, з нацистської німеччини багато юдейських родин втікали до Італії й Португалії, які попри що не видавали їх Гітлерові

      • mint_sniff Says:

        да, треба трошки шось подізнаватись по цій темі, а то маже біла пляма. а вапще хотіла признаться: я фанат твоєї баби :))

      • gogoshara Says:

        я сам фанат своєї баби :)))

  2. ex_nedobalk Says:

    Azoy a shod az yidishe kinder lernen nit keyn yiddish afilu ven zey dervaksene vernen…]
    Ідіш зберігати треба.

    • mint_sniff Says:

      мені її до сліз жаль

      • ex_nedobalk Says:

        Кого? Мову?

      • mint_sniff Says:

        ага. як мову. і як символ теж. але – щоб направду зберігати, то ж треба півжиття покласти. бо просто за самовчителем так-сяк вивчити то ж не діло.

      • ex_nedobalk Says:

        Не треба на це півжиття, треба на це два роки…
        Було б бажання.
        Я за рік вже викладав у молодших групах.
        Інша справа, шо українським євреям в біса не потрібен ідіш…
        Останнім часом, всі хто ідіш цікавляться, кому я в чомусь допомагаю розібратися, це люди, які до єврейства ніяк не стосуються взагалі. Ну й на тому дякую, хоч по слову, та не до труни.

      • kurajisko Says:

        а українським не потрібна українська:) це не діло – так ставити питання. і ще – стосунок, гадаю, мають усі. скажімо, в моєї жінки прадіда рідна мова була їдиш. отже, навіть я якийсь стосунок маю))))))) я серйозно: заведи в себе тег, або спільноту відкрий. тільки юдаїзм там не пропагуй – і все буде ОК))))))

      • ex_nedobalk Says:

        шоб шо відкрить?
        Я можу конєшно викладать скани книжок.
        Можу ділитись текстами пісень
        Можу на найпримітивнішому рівні навчити читати писати і на побутовому рівні розмовляти і то не факт, бо тут справа практики, а я її сам давно не маю

      • mint_sniff Says:

        так отож – вчити щоб потім забувати це неправильно і пічально, як на мене. треба для чогось – щоб вчити когось, щоб спілкуватись, щоб перекладати, щоб прочитати якусь книжку, листи комусь писати, для чого завгодно, але для чогось. в цьому й діло, мабуть.

      • ex_nedobalk Says:

        ну я можу бути спакоєн, очевидно. свою місію я виповнив:)

      • kurajisko Says:

        Ну, я розумію твій розпач. Але спробуй. Що знаєш – те знаєш, не конче ж ти мусиш бути фахівцем. Зацікавлені є, я не раз натикався. Може більший знавець підключиться. Хай і небагато буде люду, але знаєш, може це будуть оті півтори людини, від яких залежатиме вимре ця мова в Україні чи ні, тобто критична кількість потрібних людей відніметься чи додасться. Я ж не кажу поклади на це життя, але ж виникає в тебе іноді бажання щось розказати про мову – то й розкажи. А підручники сканувати не треба – це все в інтернеті є. Хто зацікавиться – знайде. Ну, з іншого боку, якщо бажання є – теж можна. Крім того, це як і татарська – потрібна мова для повнокровного існування українців, тобто хай якісь слова, окремі фрази, саме звучання слів – то щось невід’ємне для нас. На цьому ґрунтуйся. Подумай.

      • mint_sniff Says:

        мо я й не права. не наю. ти мене засмущав в моїй впевненості, що най минуле буде минулим, а вчити і робити щось тре для майбутнього, і в нього ж вкладати сили. мо все і складніше. може і правда треба вчити. після того музею муж мені видав – пиши, каже, те шо ти там собі пишеш, на ідіш. оцим він мене тоді найдужче засмущав. карочі, чапай дума :)))

    • kurajisko Says:

      а ти візьми й заведи собі на ЖЖ тег jiddish)))))

      • ex_nedobalk Says:

        в попередньому намагався…
        А має сенс? А шо там буде?

      • kurajisko Says:

        ну якісь уроки давай коротенькі, скільки сили матимеш, на запитання відповідай. ну хоча б латинкою все або навіть кирилкою, тільки подумай щоб написання було якось уніфіковане, тобто щоб певна літера гебрейського письма відповідала певній літері (сполученню літер) кирилки/латинки

      • ex_nedobalk Says:

        були б оті запитання:))

      • kurajisko Says:

        Було б де запитувати:)

  3. ex_chilled_ Says:

    Этот мемориал меня тоже больше всего в этом музее впечатлил.


Leave a Reply

