м'ятний чмих

дієслова та інші слова

про пташок October 9, 2012

…давніше, років з дванадцять тому, ці самі опудала стояли на книжковій шафі в нашому дитячому садку; тоді мені дуже кортіло поторкати їх руками, але вихователька чомусь не дозволяла, а я був перконаний, що коли візьму їх, притулю до грудей, подихаю на них, погладжу, то птахи і білочки стрепенуться, затьхкають, закаркають, защебечуть, почнуть літати і бігати по всьому садку, а ми будемо радіти і ловити їх, і бавитисяз ними в жмурки; інколи мені це снилося. Коли батько був п’яний, а мама працювала у другу зміну, мене нікому було забрати з садка і я допізна сидів серед цих птахів і білочок разом з нянею сторожихою, але вона теж не дозволяла брати опудала до рук, а потім одного разу дозволила, і я, насилу стримуючи внутрішній трем, почав обережно гладити по голові оцього маленького шпачка, дихаючи йому в скляні очі, які заходилися туманом, але вони не оживали, ні сороки-білобокі, ні галки, як я не говорив до них, якими пестливими іменами не кликав, ретельно наслідуючи маму, що вміла говорити і з собаками, і з котами, і з птахами, такою характерною інтонацією, якої я тепер не можу відтворити. (Костянтин Москалець “Вечірній мед”)

Відтоді я повністю збайдужів до всіх на світі опудал, назавжди,” закінчує (дуже, насправді, по-чоловічому) письменник цю оповідь. А на мене це навіть і не оповідь, не уривок з роману, це вірш, пісня про оту безкінечну безмежну радість, яка день за днем, місяць за місяцем потроху ізникає з дитячих очей, про гріхи батьків, за які платиться по повній, і про безапеляцийну невідворотність реальності (від якої не захистиш, хоч би як хотіла – бо ж ти усього лише людина, яка навіть не подужає вчасно опинитись поруч, і зовсім, зовсім не чарівниця, що вміє своїми характерними примовляннями обертати опудалка на живих пташок).

 

2 Responses to “про пташок”


Leave a Reply

